Životopis (CV)

Kto si hľadá prácu, asi sa stretne s pojmami ako "profesijný životopis", "štruktúrovaný životopis", "curriculum vitae" (to je aj základ skratky CV), CV, či "resumé". V zásade ide stále o to isté – životopis, ktorý charakterizuje vašu pracovnú minulosť. Často je práve životopis to prvé (neraz aj posledné) čo v súvislosti s vami firma uvidí. Preto mu pripíšte vysokú dôležitosť.

Životopis určuje budúcnosť – táto veta môže platiť až bolestne doslova. Predstavte si, že sa uchádzate o zaujímavé miesto. Pošlete firme svoj životopis, no nie je napísaný správne. Nikto si ho ani neprečíta. A hotovo. Vaša nádej vyhasla skôr, než mohla začať. Nikto vám nepovie, že ste z možných kandidátov vypadli len preto, že ste v slove Životopys spravili drobnú gramatickú chybičku.

V tejto sekcii si teda popíšeme, akým spôsobom "paušalizovať" vaše osobné a pracovné dáta na papier tak, aby ste pôsobili dôveryhodným dojmom.

Extravagancia k životopisu nepatrí

Mnoho ľudí má pocit, že by sa mali od ostatných odlíšiť. No pri životopise to nie je vhodný nápad. Ak pošlete životopis na červenom papieri, odlíšite sa. Fakt. Prvé, čo personalistovi pri pohľade na taký papier napadne bude asi dvojslovie: "ďalší blbec". Nikto nebude skúmať, prečo sa váš životopis tak príkro líši od ostatných. Možno ste špičkový kreatívec. A možno rebel, s ktorým budú problémy. Ak neovládate zvyklosti pri uchádzaní sa o miesto, asi sa neviete ani správať. Viem. Takýto názor na základe zle zvoleného papiera je diskriminujúci. Ale je veľká konkurencia. Málokto je tak dobrý, aby si mohol dovoliť až takto sa líšiť. A kto si to dovoliť môže, ten nebýva v pozícii uchádzača o pracovné miesto.

Preto všetky odporúčania ako písať životopis, ktoré kde nájdete, sú tak konzervatívne. Ak dokážete vzbudiť profesionálny dojem a znalosť konvencií v podávaní životopisu, máte šancu, že sa vaše meno dostane do úzkeho výberu. Práve o to vám ide.

Pri písaní životopisu je preto veľmi dôležitý nielen obsah, ale aj forma.

  • Obsahovo by ste mali písať čo najstručnejšie, aby ste personalistovi šetrili čas. Musíte zaujať, vyvolať zvedavosť.
  • Formálne by ste mali vyvolať dojem elegancie, serióznosti. Vyvolať dôveru.

Zvedavosť a dôvera – to je dobrá kombinácia na to, aby vám vyniesla šancu získať pozvánku na osobný pohovor. A to je vlastne hlavným cieľom životopisu – otvoriť vám dvere do firmy, aby sa na vás naživo mohli pozrieť.

Viem, ak by si všetci podali rovnako dobrý životopis, personalista by mal viac práce. Ale to sa v praxi nestáva. Nie každý sa zaujíma o to, ako bude pôsobiť na druhých. A práve preto majú na trhu práce konkurenčnú výhodu práve tí, ktorí sa v životopise predvedú tak, ako sa to páči personalistom. Aj mne tu a tam niekto pošle žiadosť o pracovné miesto (hoc žiadne neponúkam). Úroveň takých žiadostí býva katastrofálna, často predstihnú aj mnohé vtipy z prostredia CV a žiadostí o pracovné miesto. Zlá gramatika, príšerná úprava, neúmerné požiadavky. Takže sa neobávajte na svojej prezentácii vo forme CV riadne zapracovať.

V súčasnosti je trend, aby ste mali pripravené dva dokumenty. Životopis a sprievodný list. Od každého sa očakáva trocha iná funkcia, preto ich nepodceňujte.

Zásadou číslo jedna pri písaní a príprave týchto materiálov je myslieť ako "tí druhí". Nikoho nezaujíma, čo chcete vy. Nepíšte o sebe, o svojich záujmoch a starostiach. Píšte o sebe z pohľadu tých, ktorým je list určený. Prezentujte sa tak, aby váš budúci zamestnávateľ našiel to, čo hľadá. Preto nikdy nepíšte o sebe a zo svojho pohľadu na spôsob "chcem riaditeľom firmy a mať veľký plat". Píšte vždy pohľadu budúceho zamestnávateľa. Na spôsob "5 ročná prax v riadení tímu ako Business Unit Manager". Personalista si z toho dokáže odvodiť, že sa asi nezaujímate o upratovanie.

Pozor! Personalisti poznajú kopírované životopisy!

Veľmi často sa ľudia zaujímajú o to, kde nájsť predlohu na životopis. Podľa nej potom zostavujú ten svoj. Táto prax je dobrá v tom zmysle, že ak siahnete po správnej predlohe, ušetrí vám to veľa času. Na druhej strane buďte opatrní. Personalistom sa v rukách preženú tisícky životopisov. Aj keď každý z nich je trocha inak formátovaný, veľmi rýchlo sa dá odhaliť niekoľko základných šablón. Každý personalista tak vie takmer okamžite povedať, z ktorej šablóny ste svoj životopis odvodili. Kým ide len o formátovanie, všetko je v poraidku. Len si dajte pozor na to, aby ste neodpísali aj niektoré formulácie.

Ak sa v životopise označíte za "všestranného, pracovitého, zapáleného pre danú firmu, tímového hráča…" tak takýto slovný balast musíte napísať radšej sami. Ak totiž dobre znejúce formulácie tohto druhu odpíšete niekde na internete, každý personalista ich už pozná naspamäť. Hneď bude vedieť, že ste niekto, kto si rád uľahčí prácu, odpisuje, možno dokonca klame. Nemusí to tak byť, ale môže.

Životopis musí byť stručný a vecný

Predtým, než začnete písať životopis, myslite na to, že niekto ho bude čítať. Alebo aj nie. Preto je dobré, aby životopis bol značne stručný. Napíšte naozaj len tie najdôležitejšie veci. Stručne. Štrukturujte dizajn tak, aby sa text ľahko čítal. Personalista musí byť schopný váš životopis bleskovo preletieť očami a mať jasno o čo ide. To mu nesmie zabrať viac, než pár sekúnd. Mal by trebárs byť po troch sekundách byť schopný povedať: vysokoškolák, manažér, 5 rokov praxe.

  • Ak z vášho CV vypadne práve takéto niečo, to je presne to, čo potrebujete. Ak totiž personalista nepotrebuje manažéra a 5 rokmi praxe, vôbec nebude skúmať vaše CV. Načo? Ale má v pamäti, že tam niečo také je. Neskôr, ak bude potrebovať manažéra, nahliadne do vášho CV podrobnejšie.
  • Predstavte si však, že by po 10 sekundách čítania vášho CV personalista videl, že ste skúsený, tímový hráč so záujmom o kolektív aj sólovú prácu. Ale nevie čo vlastne viete, alebo chcete robiť. Myslíte, že bude ďalej skúmať vaše CV? Nie. Zahodí ho.

Šetrite druhým čas. To sa cení.

Životopisu sa musí dať veriť

Je jasné, že do CV by ste radi napísali čo najlepšie veci o sebe. Ukázali sa v tom správnom svetle. Pritom možno máte pocit, že vaša profesionálna kariéra zas nebola nejakým hviezdnym nebom. Bežná prax priemerného zamestnanca. Nič sa toho nebojte. Absolútna väčšina ľudí je na tom podobne. To vedia aj zamestnávatelia aj personálne agentúry aj manažéri HR. Preto ak napíšete po pravde svoje normálne výsledky v normálnom obore, nikoho neprekvapíte, ale ani nesklamete.

Naopak, horšia situácia by nastala, keby ste v životopise prehnali svoj význam. Ak by ste z pozície nočného vrátnika chceli vzbudiť dojem, že ste vlastne nepriamo riadili celý podnik… Obávam sa, že vzbudíte skôr úsmev, ako vážny záujem. Pri CV preto bude dobré zostať nohami pevne na zemi. Napíšte pravdu. Môžete ju málinko vylepšiť, ale len v zmysle zjednodušenia, skrátenia textu. Ak bude vec niekoho zaujímať, zavolajú si vás.

Myslite na to, kto číta váš profesijný životopis

V mnohých prípadoch totiž váš profesijný životopis nebude čítať nikto. Skúsim si malý test. Na 99% predpokladám, že tento článok, ktorý teraz vidíte – nečítate. Absolútna väčšina ľudí v texte skáče. Pozriete sa na nejaký názov, ak vás nezajme, skočíte očami ďalej. Podobne číta vaše CV aj personalista. Je skúsený. Vie presne, kam pozrieť a čo z toho má vyvodiť. Preto je treba myslieť práve na to, že ak budete struční a zaujímaví je to oveľa lepšie, ako byť rozvláčny, zaujímavý ale – neprečítaný.

Dôležité veci vypichnite väčším písmom. Doplňte minimum podrobností a dosť. Verte tomu, že ak ste zaujali, pozvú si vás na pracovný pohovor. Tam bude priestor na to, ako im prezentovať všetko, čo môže pre firmu zaujímavé.

Nezabudnite, že váš životopis môžu porovnávať so súčasnosťou

Už som to písal v iných článkoch, ale odporúčam vám vždy myslieť ešte na problém internetu. Ide o to, že dnes je pre personálnu agentúru, či budúceho zamestnávateľa veľmi jednoduché pozrieť sa na vás.

Skúste si na internete nájsť svoje meno. Svoju školu. Svoje doterajšie pracoviská. Prípadne iné aktivity, ktoré v životopise uvádzate. Čo vám z vyhľadávača vypadne?

Sú totiž ľudia, ktorí napíšu prvotriedny životopis. Po zadaní ich mena sa ukáže, že na Facebooku podporujú podivné stránky, že sa smejú na politicky nekorektnom materiáli. Že holdujú alkoholu. Alebo očierňujú svojho predchádzajúceho zamestnávateľa. Alebo pri hľadaní vašej aktuálnej fotografie natrafí personalista na obrázok z vašej poslednej párty, ktorú niekto nafotil naozaj v nevhodný moment.

To všetko môže významne znevýhodniť vašu situáciu. Samotný životopis totiž je príliš anonymný papier. Ak bude to vaše CV v užšom výbere, potom sa už zamestnávateľ začína zaujímať o to, s kým má do činenia. Ak je uchádzačov niekoľko, vaše problémové prejavy na sociálnych sieťach vám môžu zahatať cestu ku sľubnej kariére.

Zamerajte sa na produkciu nie členstvo

Nuž a nakoniec ešte jeden tip. Ak o vás ako kandidátovi uvažuje skúsená firma, neopijete ich rohlíkom. To že ste sa zúčastnili nejakej kampane, že ste boli členom tímu, alebo získali 3 certifikáty je pekné. Iste to poteší najmä vašu matku. Skúsený zamestnávateľ však je zvedavý skôr na vaše reálne výsledky. Riadili ste marketingovú kampaň? O koľko eur sa zdvihol zisk? Viedli ste tím? Aké zlepšenia ste dosiahli a ako? Prevzali ste pracovisko? O koľko stúpla produkcia a klesla chybovosť? Takéto konkrétne informácie sa vo vašom životopise budú vynímať ako perly. Signalizujú totiž, že ste schopný, samostatný človek, ktorý má výsledky. Preto sa zamerajte na to, čo ste vyprodukovali.