Končí doba hrubej pracovnej sily, ako zdroja obživy. Dnes sú dobre platené nápady a myšlienky.

Miro Veselý

Výpoveď z organizačných dôvodov a odstupné

Reklama

Novela Zákonníka práce účinná od 1. Júla 2003 zmenila radikálne právnu úpravu odstupného v neprospech zamestnanca. V minulosti platila v prípadoch organizačných zmien trojmesačná výpovedná doba plus minimálne dvojmesačné odstupné. Dnes je to inak. Máte dve možnosti:

1. Zamestnávateľ vám dá výpoveď, plynie výpovedná doba (dvoj alebo trojmesačná, ak ste u toho zamestnávateľa pracovali minimálne päť rokov) – musíte pracovať a za to dostanete mzdu (odstupné už nie)

2. Uzatvoríte so zamestnávateľom dohodu o skončení pracovného pomeru z organizačných dôvodov k určitému termínu pred začatím plynutia výpovednej doby – v tom prípade vám musí zamestnávateľ vyplatiť odstupné -dvojmesačné, alebo trojmesačné, ak ste uňho pracovali minimálne 5 rokov. Dohoda musí byť uzatvorená písomne a jedno vyhotovenie vám zamestnávateľ musí vydať. Pri uzatváraní takejto dohody si dajte pozor najmä na to

  • aby bol uvedený dôvod skončenia pracovného pomeru, (buď § 63, ods. 1 písm. a/ alebo § 63, ods. 1 písm. b/ ZP,
  • aby tam bolo uvedené koľko mesačné odstupné vám zamestnávateľ vyplatí, prípadne aj jeho celková výška
  • a samozrejme dátum, kedy sa pracovný pomer končí.

Tu ešte treba zdôrazniť, že ak zamestnanec požiada o skončenie pracovného pomeru, zamestnávateľ je povinný jeho žiadosti vyhovieť.

Zamestnanec sa môže rozhodnúť medzi odstupným a výpovednou dobou (teda medzi dohodou o skončení pracovného pomeru z organizačných dôvodov, alebo výpoveďou pre tie isté dôvody).
Odstupné vypláca zamestnávateľ po skončení pracovného pomeru v najbližšom výplatnom termíne, pokiaľ sa však nedohodne s odchádzajúcim zamestnancom inak.

Toto sú zákonné nároky, ktoré zaručuje Zákonník práce. Avšak zamestnávateľ môže mať túto problematiku riešenú aj nadštandardne, výhodnejšie a v prospech zamestnancov v kolektívnej zmluve, prípadne aj v pracovných zmluvách, v takom prípade sa treba riadiť týmito pravidlami.

Kúpte si knihu

Internetový marketing: Tvorba webu od A po Zisk

Reklama

Komentáre k článku: Výpoveď z organizačných dôvodov a odstupné

  1. beater 21. 05. 2009, 19:56

    Nerozumiem tomu, ako ste dospeli k záveru, že keď počas plynutia výpovednej doby zamestnanec pracuje dostane iba mzdu a už mu nepatrí odstupné.
    Všade sa píše o tom, že podľa novely zákonníka práce platnej od júla 2007 má zamestnanec nárok na odstupné aj keď počas plynutia výpovednej lehoty pracuje. Ako to vlastne je? Viete mi to vysvetliť.
    Ďakujem veľmi pekne. Beater

  2. BSA 30. 05. 2009, 22:50

    Beater, máš pravdu. Článok je, zdá sa, zastaralý. Podľa zákona, ak dostane pracovník výpoveď z organizačných dôvodov, plynie mu výpovedná lehota 2 mesiace (ak odpracoval u zamestnávateľa viac ako 5 rokov tak 3 mesiace) a zároveň má nárok na odstupné vo výške dvojnásobku mesačného platu (ak odrobil u zamestnávateľa viac ako 5 rokov, tak trojnásobku).

  3. beater 01. 06. 2009, 12:24

    BSA veľmi pekne ďakujem za odpoveď. Beater

  4. Kovic 10. 08. 2009, 10:22

    Chcel by som sa spýtať, či mi viete poradiť v takejto situácii:

    Priateľka pracuje vo firme, ale momentálne je na PN. Počas jej PN bola prevádzka zrušená z organizačných dôvodov a teraz, keď má nastúpiť do zamestnania tak inšpektor (čo sa o nich stará) jej povedal, aby si doniesla výpoveď, pretože momentálne nie je pracovné miesto.

    Preto sa pýtam, čo robiť v takejto situácii a či má nárok na odstupné, ak HPP ukočí zamestnávateľ??

    ĎAKUJEM a odpoveď by som poprosil čím skôr,tým lepsie.

  5. bsa 10. 08. 2009, 13:16

    Ja osobne nevidím najmenší dôvod, prečo by si mala vaša priateľka nosiť do práce výpoveď. Je na zamestnávateľovi, aby jej dal výpoveď z organizačných dôvodov kvôli zrušeniu prevádzky, kde pracovala a splnil si povinnosti, ktoré mu z výpovede danej vašej priateľke vyplývajú – výpovednú lehotu a odstupné.

  6. Kovic 10. 08. 2009, 17:57

    Vďaka za radu :-)

  7. Vivi 02. 11. 2009, 23:33

    Chcela by som sa spýtať, keď zamestnanec je dlhodobo na PN od augusta 2009 a pracovné miesto sa ruši v januári 2010 ako je to s výpovednou lehotou? Zamestnanec odpracoval 5 rokov, takže výpovedná lehota 3 mesiace a prináleží jej odstupné vo výške 3 násobku mesačného platu. Keď napr. PN ukončí vo februári 2010, keď už nemá pracovné miesto, výpoveď dostane písomne vo februári – má nárok aj na mzdu ktorú by dostala vo výpovednej lehote + odstupné? Ďakujem za odpoveď.

  8. eva999 21. 01. 2010, 18:09

    Z organizacnych dovodov ma preradili na ine pracovne miesto, znamena ,toze vykonavam tu istu cinnost ,ale v inom meste,ale v posobnosti firmy, mam narok na ten isty plat alebo mam narok na odstupne v pripade nesuhlasu?

  9. jana 29. 05. 2010, 18:42

    Dobrý deň, som učiteľka odborných predmetov, nedávno (1.11.2009) ma riaditeľ preradil na odborný výcvik, kde nesplĺňam vzdelanie, padla som okrem iného o 150 € dolu s platom..
    A dnes mi dal výpoveď pre nespĺňanie kvalifikácie, s 3-mes. výpovednou lehotou bez nároku na odstupné… všetky náležitosti, paragraf a odsed sú spomenuté.
    Prosím Vás o pomoc, či to vôbec môže urobiť, keď sa moje miesto nelikviduje a ešte bez odstupného.. podľa KZ máme odstupné až 4 mesiace.

    Pomôžte, čas beží! Vďaka

  10. Zia 23. 06. 2010, 15:30

    Keď Vás preraďoval mal vedieť, že nespľňate kvalifikačné prepoklady, mal Vám určiť podmienky k doplneniu kvalifikácie,
    ak by ste ich nezačali plniť múže Vám dať výpoveď alebo vtedy, keď nemal pre Vás t.j. 1.11.2009 miesto mal dať výpoveď z nadbytočnosti a odstupné podľa KZ a odpracovaných rokov . Ešte je tu otázka, či celý Váš úväzok je neodborný. Aj tak pri znížení triedy po 1.11.2009 nemôžte ísť zo základným platom dolu musí byť vyrovnaný tzv. vyrovnávacím príspevkom to pre Vás znamená že niekoľko rokov by sa Vám nezvyšoval plat a postupne by sa odoberalo s vyrovnávacieho príspevku. Premlčacia doba k vyrovnávaciemu príspevku je 3 roky, takže skúste bojovať. o doplatenie. V školstve je to teraz ťažké musí
    pracovný vzťah byť v súlade Zák. práce 311/2001, Zák. o vyk. práce vo verejnom záujme552/2003, Zk o odmeňovaní a podľa mňa nešťastná 317/2009 + ich novely. Riaditelia sú povinný zabezpečovať kvalifikovanosť a odbornosť vyučovania.

  11. hviezda 29. 06. 2010, 21:36

    prosím o radu.zamestnávateľ predal firmu inej organizácii a núti nás podať si samé výpoveď. ako máme postupovať, keď máme zmluvy na dobu neurčitú? máme nárok na odstupné?nový majiteľ nám ponuka zmluvy na dobu určitú 2 roky a máme si napísať žiadosť o prijatie do zamestnania + životopis+ vstupná lekárska prehliadka. vopred ďakujem

  12. margita 08. 11. 2010, 15:29

    Dobry den od 30.10.2010 ma byvala sefka dala vypoved.Do vypovedu bolo pisane ze znizenie poctu pracovnikov.Moju dohodu,kazdy rok obnovila na dalsi rok.Sefka my hovorila ze na odstupne nemam pravo,lebo ona v roku 2011 nebude mat z coho zacat pracu s ostatnyni. Inac som tam robila v kuse 12 rokov.Prosim Vas aby ste my napisali ze naco mam pravo a ze co mam robit.Vopred Vam dakujem

  13. sona 09. 12. 2010, 00:48

    dobrý večer chcela by som sa opýtať pracujem vo firme teda vo febr.2011 to budú 4 roky,rok aj pol som na pozícii manažerky,momentalne sa ide pobočka ,kde pracujem rušiť ,zamestnávateľ mi navrhol sa vratiť na pozíciu predavačky ale s menším základom a osobným,s tým nesuhlasim,moj nadriadený to rieši až teraz so mnou,zatvorí sa sa to 31.1.2011.mam ešte aj k tomu staru tohto ročnú dovolenku 3 týždne,možu ma donutiť v januari vyčerpať tu dovolenku?a mám narok na odstupne 2mesačné ak sa nemýlim,ako by mala vypadať moja výpoved z ich strany ?alebo aké riešenie je pre mňa najlepšie ,vopred dakujem .

  14. Silvia 18. 01. 2011, 16:09

    Dobry den,chcela by som Vas poprosit o radu.Robim v jednej firme uz 4 roky,minuly mesiac som poziadala sefa,aby mi zistil,ci nie je na druhej prevadzke v inom meste volne miesto,lebo sa chcem prestahovat z rodinnych dovodov.Ten mi prislubil,ze v Novom roku,by sa malo uvolnit jedno miesto na mojej pozicii,avsak blizsie info mi uz da veduci druhej prevadzky.Problem je v tom,ze veduci na druhej prevadzke,ked som tam prisla povedal,ze volne miesto nema,ak chcem tak ma zoberie na dohodu,s tym som nesuhlasila.Nakolko som ja nedala vypoved a ani som ziadnu nedostala,nastupila som spat do mojej prace,kde mi veduci oznamil,ze prijal novu zenu a mna nepotrebuje..teraz na mna tlaci,aby som si sama napisala vypoved,vraj ak nie,tak mi bude robit zle a najde si dovod a do mesiaca ma vykopne..Povedala som,ze ja vypoved nedam,nech mi da on,ale on vraj nemoze,lebo som nic neporusila.Ako mam dalej postupovat??Dakujem

  15. Miro Veselý 18. 01. 2011, 17:06

    Silvia ak sa chcete sťahovať tak je to aj tak jedno. Dajte výpoveď a nastúpte na dohodu. Každopádne je to zo strany zamestnávateľa trocha divné jednanie, málo komunikácie.

  16. tomas 23. 01. 2011, 12:05

    zdravim. moze mi niekto poradit.priatelka pracuje necele 2 roky a ma zmluvu na dobu urcitu.zamestnavatej ju chce prepustit a ma na vyber 2 moznosti. 1-dostane 2-mesacne odstupne a dostane ho na vyplatnej paske pod kolonkou odmeny. 2-bude doma a bude jej vyplatenych 60% zo mzdy po dobu 2 mes. len ona sa obava,ze ak zoberie odstupne ze ju mozu nejako oklamat. dakujem

  17. Ida 01. 06. 2011, 15:19

    Dobrý deň,
    prosím o info: moja známa (Monika) končí v decembri rodičovskú dovolenku a chce sa vrátiť späť do zamestnania, v ktorom pracovala na dobu neurčitú – ale zastupovala kolegyňu (Vierku), ktorá bola v tom čase na materskej dovolenke.
    Jej kolegyňa Vierka sa vrátila po skončení rodičovskej dovolenky na svoje pôvodné pracovné miesto, teda moja známa Monika ju už nemusí zastupovať. Musí zamestnávateľ moju známu Moniku prijať späť do zamestnania a na aké pracovné miesto ju musí zaradiť (keď to jej pôvodné prac.miesto, kde zastupovala, je už obsadené pôvodnou pracovníčkou) , alebo ju môže rovno po rodičovskej dovolenke prepustiť?

  18. Danuška 27. 09. 2011, 19:28

    chcem sa spytat vypoved z organizačnych dovodov ak dostanem 3mesačne odstupne mam narok hned ked sa zaevidujem na urade prace aj na podporu?

  19. Radino 28. 10. 2011, 15:17

    Dobry den,chem sa spyatat,ak dostanem vypoved od zamestnavatela,mam narok si ju vziat domov a skontrolovat si ju podla zakonnika prace a priniest mi ju na druhy den?alebo ju musim podpisat v ten den,nakolko zamestnavatel robi na nas natlaky-firma krachuje,aby som nepodpisal nieco v môj neprospech,dakujem

  20. Rudo 04. 12. 2011, 12:46

    Dobrý den.Dostal som výpovd podla § 63 ods.1 pís.b.Urobil to pedseda družstva,bez toho aby o tom rozhodlo predstavenstvo drustva ako štatutarny organ.Výpovd dostali všetci pacovníci,prítom družstvo je nadale funkčne.Má majetok/zvieratá/ a je potrebne sa onich starat.Je taká výpovd platná. Dˇakujem.

Pridajte komentár:

Miro Veselý

Miro Veselý
Viac info: miro-vesely.sk

Kontakt:
mv@mix.sk
facebook.com/miro.vesely

...a knihy Mira Veselého inšpirované skúsenosťou...

Knihy môžete zadarmo čítať na webe, alebo si ich zakúpiť v papierovej verzii.

Web www.praca-ako.sk bol založený 1. mája 2008. Copyright 2008 - 2012 Miro Veselý a autori článkov. Všetky práva vyhradené.

Vytlačené z webu www.praca-ako.sk