Končí doba hrubej pracovnej sily, ako zdroja obživy. Dnes sú dobre platené nápady a myšlienky.

Miro Veselý

Neplatné skončenie pracovného pomeru

Reklama

Na čo máte nárok pri neplatnom skončení pracovného pomeru? Neplatné skončenie pracovného pomeru je stav, kedy síce zdanlivo došlo ku skončeniu pracovného pomeru, avšak tento právny úkon (dohoda o skončení pracovného pomeru, výpoveď, okamžité skončenie pracovného pomeru ai.) nespĺňa náležitosti podľa zákonníka práce, a teda nie je právne relevantný, nemení sa pôvodný právny stav, a teda pracovný pomer naďalej trvá.

Je nevyhnutné zdôrazniť, že v prípade, ak sa domnievate, že bol s vami neplatne skončený pracovný pomer, nároky voči zamestnávateľovi si musíte na súde uplatniť do dvoch mesiacov od skončenia pracovného pomeru.

V prípade, ak ste skončili neplatne pracovný pomer vy a zamestnávateľ vás mieni napriek tomu naďalej zamestnávať, váš pracovný pomer trvá, a pokiaľ ste istý čas odo dňa, kedy bol pracovný pomer skončený neplatne nepracovali, zamestnávateľ má voči nárok na náhradu škody. Pokiaľ vás napriek tomu zamestnávateľ nechce ďalej zamestnávať má sa za to, že pracovný pomer skončil dohodou. To isté platí aj naopak. Napríklad v prípade, kedy vám dal zamestnávateľ neplatnú výpoveď, máte nárok na náhradu mzdy až za 12 mesiacov – náhrada mzdy sa poskytuje za čas odo dňa, kedy vám nebolo umožnené z dôvodu neplatnej výpovede vykonávať vašu prácu.

Kúpte si knihu

Internetový marketing: Tvorba webu od A po Zisk

Reklama

Komentáre k článku: Neplatné skončenie pracovného pomeru

  1. Kia 27. 05. 2009, 19:32

    Pred pár dňami som podala žiadosť o rozviazanie pracovného pomeru dohodou ku dňu 30.6.2009 podľa §60 ZP, s tým že ak moju žiadosť odmietnu, “týmto podávam výpoveď podľa §61 ZP”. V tejto organizácii pracujem už 9 rokov. S mojou žiadosťou nesúhlasili a napísali mi, že “Pracovný pomer bude ukončený uplynutím 2-mesačnej výpovednej doby, t.j. k 31.7.2009″. Je to platné, alebo neplatné ukončenie prac.pomeru? Podľa ZP by som mala mať 3 mes. výp.dobu. V mojej pracovnej zmluve sa o tom nepísalo. Ďakujem za odpoveď.

  2. BSA 30. 05. 2009, 23:27

    S dohodou o ukončení pracovného pomeru nemusí zamestnávateľ súhlasiť. Proti výpovedi z tvojej strany však zamestnávateľ nemôže nič urobiť. Výpoveď môžeš dať z akéhokoľvek dôvodu, alebo i bez uvedenia dôvodu a pracovný pomer končí uplynutím výpovednej doby. V Zákonníku práce, § 62 ods. 1, sa píše: Ak je daná výpoveď, pracovný pomer sa skončí uplynutím výpovednej doby. Výpovedná doba je rovnaká pre zamestnávateľa aj zamestnanca a je najmenej dva mesiace. Ak je DANÁ VÝPOVEĎ ZAMESTNANCOVI, ktorý odpracoval u zamestnávateľa najmenej päť rokov, je výpovedná doba najmenej tri mesiace. Z toho vyplýva, že máš právo len na 2-mesačnú výpovednú dobu. Na 3-mesačnú výpovednú lehotu by si mala nárok v prípade, keby si výpoveď dostala, ale nie, keď výpoveď dávaš ty.

  3. hermína 25. 07. 2009, 19:32

    Našla som si veľm dobrú prácu a chcem náhle odísť zo zamestnania. Čo mám robiť v prípade, že zamestnávateľ nebude súhlasiť s ukončením prac. pomeru dohodou ? Nemôžem čakať na výpovednú lehotu, ktorá by v mojom prípade bola trojmesačná.

  4. bsa 26. 07. 2009, 13:09

    Hermína, bojím sa, že ak sa so zamestnávateľom na dohode o rozviazaní pracovného pomeru nedohodnete, tak nevidím inú zákonnú možnosť ako inak ukončiť PP bez výpovednej lehoty. Ako má právo zamestnanec na výpovednú lehotu, aby si mohol nájsť inú prácu, tak má i zamestnávateľ nárok na výpovednú lehotu, aby si za zamestnanca našiel náhradu. Pravdaže, nikto vás nebude fyzicky nútiť do práce chodiť, môžete nedbať na výpovednú lehotu, ale išlo by tak o porušenie zákona a zamestnávateľ by vás mohol dať na súd. Otázka znie, či by sa mu chcelo. Takže odporúčam porozprávať sa so zamestnávateľom a dohodnúť sa.

  5. hermína 26. 07. 2009, 20:00

    ďakujem za odpoveď, čítala som niekde, že zamestnávateľ by ma mohol dať na súd, ak by mu mojim náhlym odchodom vznikla nejaká ujma, ja robím v administratíve, a myslím si že každý je nahraditeľný, viete, zamestnávateľ mi už dlhšie robí také veci, že zmena pracovnej náplne, náhle zníženie mesačnej mzdy bez odôvodnenia, tak je pochopiteľné, že si hľadám inú prácu, niečo sa mi rysuje a ak by to vyšlo, tak by som to riskla, než chodiť do práce so stiahnutým žalúdkom …….

  6. pipeta 16. 09. 2009, 14:53

    Dobrý deň, prosím o radu, pretože neviem, či som v práve alebo nie. Zamestnávateľ mi rozviazal pracovný pomer výpoveďou podľa § 63 ods1 písm.b/ z organizačných dôvodov s 2 mesačnou výpovednou dobou. Výpoveď mi bola doručená dňa 30.7.2009.
    31.7.2009 som ja ako zamestnanec doručila zamestnávateľovi žiadosť o peňažnú náhradu výpovednej doby s tým, že žiadam o preplatenie tejto výpovednej doby , v prípade vyhovenia mojej žiadosti nemienim zotrvať v pracovnom pomere za tieto 2 mesiace. Okrem iného podľa ZP a kolekt. zmluvy mám nárok okrem výpovednej doby aj na odstupné vo výške 5 mes. funkčného platu.
    31.7.2009 som obdržala ako odpoveď na moju žiadosť ,,Súhlas so skončením pracovného pomeru pred začatím výpovednej doby,, Presné znenie: Na základe vašej žiadosti zo dňa 31.7.2009 vám oznamujem, že súhlasím so skončením pracovného pomeru z dôvodu § 63 ods.1 b/ ZP dňom 31.7.2009 pred uplynutím výpovednej doby. z uvedeného dôvodu vám vzniká nárok na odstupné v zmysle platných právnych predpisov.
    Dňa 21.8.2009 som obdržala Dohodu o rozviazaní pracovného pomeru podľa §60 odst1-3 zák.č.311/2001 Z.z. ZP v ktorej so mnou končia pracovný pomer dohodou zmluvných strán dňom 31.7.2009 z nasledovného dôvodu:
    1. Dňa 29.7.2009 došlo k zmene organizačnej štruktúry , v rámci ktorej sa zrušilo aj vaše pracovné miesto odo dňa 1.8.2009
    2. v dôsledku uvedenej organizačnej zmeny sa s Vami rozväzuje pracovný pomer dohodou z dôvodu nadbytočnosti § 63 ods.1 písmb/ ZP
    3. z uvedeného dôvodu vám vzniká nárok na odstupné v zmysle platných právnych predpisov.

    Mzda za mesiac júl 2009 aj s nevyčerpanou dovolenkou mi bola vyplatená v mesiaci august. 5 mesačné odstupné mi bolo vyplatené v mesiaci september 2009. Výpovedná doba 2 mesiace , ktorú som si priala preplatiť mi vyplatená nebola, ani ma nikto neupozornil, že mi vyplatená nebude, takže takto som prišla o 2 mesačnú mzdu, pretože keď viem, že mi ju nepreplatia, tak do konca septembra 2009 som ešte mohla pracovať, alebo ak by mi neboli vedeli prideliť žiadnu prácu, aspoň zotrvať na pracovisku. cítim sa preto oklamaná a ukrivdená. Mám právo , alebo mám reálnu možnosť napadnúť rozviazanie pracovného pomeru neplatnosťou, a spor na súde vyhrať? Keď dobre viem, čas je krátky, len do konca septembra. Za vašu skorú odpoveď ďakujem.

  7. Dadajka 30. 09. 2009, 23:54

    Dobry den.
    Po 13 r. vo firme som poziadala o nepl. volno na 5 mesiacov. Zamestnavatel s tym suhlasil avsak s podmienkou, ze podpisem dodatok k prac. zmluve o prac. pomere na dobu urcitu. Teraz mi hrozi, ze po navrate ostanem bez prace k stanovenemu datumu. Je pravne korektne pocas existencie prac. pomeru na dobu neurcitu tento statut zmenit (obycajnym) dodatkom? … v tej casovej tiesni som nemala ine vychodisko a dodatok som podpisala.
    Dakujem.

  8. Jozef Rojko 13. 12. 2009, 11:45

    Dobry den čo mam robit som zamestnanec v automobilke a od piatku ma prepustaju lebo ovladam iba jednu poziciu ale ja nechcem len tak toto zamestnanie opustit nemohlo by sa pre mna najst daka ina praca vo vašej firme na daku inu linku alebo do glovisu robit karistu alebo do motorárne za pochopenie vopred dakujem.

  9. Miro 14. 12. 2009, 12:11

    Ak firma prepúšťa, obávam sa, že to súvisí v tomto období s krízou. Proste nemajú na zamestnancov. Skúsil by som sa rozprávať na personálnom oddelení o tom, že chcete zostať a aké iné služby by ste im mohli ponúknuť.

    Ak ovládate iba jednu pozíciu a tá sa ruší, potom je to problém, ktorý by som riešil do budúcnosti tak, že by som sa snažil nejako si rozšíriť kvalifikáciu, pretože neskôr sa ten jav môže zopakovať. Výroba sa všade automatizuje, firmy budú každú chvíľu prepúšťať ľudí, hlavne mechanické práce, ktoré môžu lepšie spraviť stroje.

  10. MYSO 13. 04. 2010, 11:16

    Dobrý deň, chcel by som sa opýtať, že dokedy treba dať zamestnávateľovi oznámenie o tom, že trvám na tom, aby ma naďalej zamestnával z dôvôdu, že si myslím, že výpoveď, ktorú mi dal je neplatná? Je na to nejaká lehota? Viem, že keď to chcem dať na súd, tak mám na to 2 mesiace odo dňa skončenia pracovného pomeru. Ale ako je to s tým oznamením, že trvám na ďalšom zamestnávaní? ďakujem

  11. zuzika 04. 05. 2010, 17:55

    Dobry den.Poprosim Vas o radu.Zamestnavatel nam dal vypoved dohodov podla § 60ZP.Dovod neuviedol ale vieme, ze je to kôli zmene nazvu firmy .Novy zamestnavatel prebera vsetky zaväzky starej firmy.Vzpoved bola dana k 30.4.2010 ale nove zmluvy nam dali az 3.5.2010 pricom viaceri nechceli podpisat novu zmluvu s tym, ze keby nam to dali skordostali by odstupne a zo zamestnania by odisli.Teraz uz akceptuju vypoved iba s vypovednou lehotou 2 mesiace.Tiez by som chcela vediet ,ked mam v prac.zmluve napisane ze stupen narocnosti mojej prace je 2,ci mam narok na vyssi nocny priplatok ako je 3,55 eura.postupovala firma spravne?Dakujem

  12. anetka 22. 05. 2010, 11:02

    Pracujen v skolstve ako ucitelka azamestnavatel mi oznamil ze ma prepusta z org dovodov.Zatial mi nechce povedat kedy mi da vypoved,ale po tom ako mi to oznamil prrijal novu ucitelku na dobu neurcitu,zamestnancom ,ktori mali zmluvy na dobu urcitu,rychlo zmenil na neurcitu.,na skole mame aj nekvalifikovanych ucitelov.Takze si myslim,ze by mal najprv prepustit nekval.,teda neviem ci tymto neporusuje zakon.Cela tato situacia bola vykonstruovana ucelovo,ked som si prd pol rokom dala ziadost na riad skoly,od vtedy mi dal karne opatrenie za to ze som drzala telefon v ruke.Strpcoval mi zivot,kde s len dalo.Chcela by som vediet,ako by som sa mala branit,ci by som obstala pred sudom,kedze sa bojim o svoju existencnu buducnost .dakujem

  13. Miro 22. 05. 2010, 11:31

    anetka “skvelé”, ak použijete nejasnú skratku v pointe. čo je to žiadosť na riad školy? ak chcete byť riaditeľkou a súčasný riaditeľ sa cíti ohrozený, asi proti vám bojuje. môže byť problém sa tomu brániť. bude to tvrdenie proti tvrdeniu. ísť na to cez zákon je síce korektné, ale neviem, či to prospeje vzťahom. kde sa dvaja bijú…

  14. anetka 22. 05. 2010, 12:22

    Miro,myslela som ze sla som do vyberoveho konania na miesto riaditela skoly,ale chcela som len povedat ze tym to zacalo,pretoze ,zam ma chce prepustit z organ dovodov,chcela som len vediet,ci to nie je protizakonne ked dava prednost pri prepustani pred nekvalifikov silou…ako je napriklad vysluzili dochodca,vojek z povolania,ktori je jeho kamarat a je zabezpeceny dochodkom a platom,zatial co ja mam male deti,manzel na podpore a hypoteka na krku….dakujem….take su dnesne zakony,,asi som studovala zbytocne radsej som mala byt kamaratkou s tymi spravnymi ludmi

  15. Miro 22. 05. 2010, 14:01

    anetka ja sa v právnych veciach nevyznám, možno napíše MonYenn niekoľko slov, ona tieto veci vie. Ja som sa vyjadril len z pohľadu ľudského, že ak je vo vedení človek, ktorý si ohrieva vlastnú polievočku, je to nepríjemné.

  16. bsa 22. 05. 2010, 23:30

    Anetka, spory v oblasti pracovnoprávnych vzťahov riešia súdy. Na otázku, či máte šancu uspieť je ťažké odpovedať. Najlepšie by bolo poradiť sa s právnikom. Koho vyhodiť prednostne a koho až potom nerieši žiadny zákon o ktorom by som vedela. Vo vašom prípade to vyzerá skôr na porušenie zákonníka práce ohľadom organizačných dôvodov, ktoré vyzerajú ako vykonštruované.
    Dozor nad dodržiavaním pracovnoprávnych predpisov vykonáva inšpektorát práce, snáď by ste tam mohli adresovať sťažnosť. Žiaľ neviem vám lepšie poradiť, snáď sa nájde ešte niekto iný…

  17. bsa 23. 05. 2010, 00:15

    Zuzika, zamestnávateľ vám nemôže dať výpoveď dohodou, môže vám dohodu o skončení PP nanajvýš navrhnúť a vy musíte súhlasiť, aby bola platná. Môžu vám dať výpoveď, ale to potom máte nárok na výpovednú dobu. Vo výpovedi musí byť uvedený dôvod výpovede a ak by tam boli napísané organizačné dôvody, máte nárok na odstupné.
    Nechápem prečo vám dávali výpoveď a obratom vás opäť prijímali. Nový zamestnávateľ preberá povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov svojho predchodcu, takže mi tento postup príde ako zbytočný a nesprávny.
    Mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu je najmenej 20 % minimálneho mzdového nároku ustanoveného na hodinu pre prvý stupeň náročnosti práce, takže to so stupňom náročnosti vášho pracovného miesta nemá nič spoločné. Avšak som trochu zmätená, pretože nočný príplatok je 0,3536 Eur/hod…

  18. bsa 23. 05. 2010, 00:30

    MYSO, zákonník práce spomína iba lehotu 2 mesiace od skončenia PP ako lehotu, kedy si zamestnanec môže na súde uplatniť neplatnosť skončenia PP. Myslím, že táto lehota platí pre zamestnanca aj pri oznamovaní zamestnávateľovi, že trvá na ďalšom zamestnávaní…

  19. Slavka 03. 06. 2010, 13:03

    Dobry den.

    Pracovala som v obchode no zamestnavatel nam dal viacerim vypoved po skonceni pracovnej doby si nas predvolal stym ze znizuje stavy a vypoved nam dal dohodou ktoru nas donutil podpisat! Vypoved je obycajny zdrap papiera kde nieje nic udane preco mame vypoved z akeho dovodu len ze je to dohoda o skonceny prac.pomeru ku 2.6.2010 stym ze dostaneme odstupne za 2 mesiace co nam ani nechcel vraj dat no vraj sa zlutoval!Doma som si vsak vsimla nie len ja ale aj byvala koleginka ze na zmluve mame neplatne cislo obcianskeho preukaze kedze sme si menili obcianske.Je takto zmluva platna alebo je to vobec normalne dat na konci prace okamzitu vypoved.Na druhy den tam hned prijli 2 osoby moze to ked znizoval stav pracovali sme tam 3 roky :(

  20. janka 08. 06. 2010, 03:11

    Dobry den,
    prosim o radu. Nasla som si pracu a musim nastupit v juli do noveho zamestnania. To znamena ze musim skoncit v starej praci ku koncu juna. Zamestnavatelovi som podala ziadost o ukonceni pracov. pomeru dohodou. Nesuhlasi s tym z prevadzkovych dovodov. Musim si najst nahradu a zaskolit noveho zamestnanca. Zacali sa uz pohovory na moje miesto. Takze to vyzera ze mojho nastupcu si zaskolim. Ako mam postupovat? Verit ze sa nakoniec dohodneme predposledny den v juni alebo?.. myslite ze mi moze zamestnavatel sposobit nejake problemy a nepusti ma? Prosim o radu. Dakujem

  21. janka 08. 06. 2010, 03:14

    dodatok k Janke,

    navyse mam podpisanu pracovnu zmluvu u tohto zamestnavatela, ze ma narok na nevyplatenie poslednej mzdy v pripade nedodrzania vypovednej lehoty. Som zmierena s tym, ze mi ju nevyplati. Ale teraz neviem ci sa mam pripravit aj na to, ze by mi mohol robit problemy. Je pravda ze nemozem nastupit do novej prace ked nemam ukonceny pracovny pomer z predchadzajuceho zamestnania? Dakujem za odpoved

  22. janina 10. 06. 2010, 14:14

    Mám zmluvu na dobu určitú do 30.6.2010. Avšak teraz som už mesiac na PN. V prípade , že budem i naďalej práceneschopná, je mám považovať tento dátum za ukončenie PP alebo až deň keď budem mať ukočenú PN.
    Ďakujem Vám za pomoc pri riešení môjho problému.

  23. bsa 14. 06. 2010, 10:12

    Janina, váš pracovný pomer na dobu určitú končí dátumom uvedeným v zmluve, čiže 30.6., bez ohľadu na trvajúcu PN.

  24. bsa 14. 06. 2010, 11:06

    Janka, môžeš mať aj dva pracovné pomery, otázkou však je, ako to chceš stíhať a plniť si povinnosti v oboch zamestnaniach. Zamestnávateľ pravdaže nemusí súhlasiť s dohodou o rozviazaní pracovného pomeru a potom ti nezostáva nič iné len dať výpoveď a dodržať výpovednú lehotu. Ak výpovednú lehotu nedodržíš, tak ťa môžu postihnúť napr. vo forme peňažnej náhrady, krátením dovolenky a ak by bol zamestnávateľ dostatočne naštvaný a tvoj odchod ho vážne postihol, tak ťa môže dať i na súd (avšak tomu moc neverím). Všetko je to o dohode, ak zaškolíš nástupcu tak ti snáď zamestnávateľ vyjde v ústrety.

  25. darina 22. 06. 2010, 21:30

    poprosila by som o radu ako mam postupovat.domnievala som sa ze zamestnavatel za mna neplati odvody, tak som sla na socialku a tam mi povedali”slecna ale ved vy ste uz mesiac nezamestnana”.a ja o nicom neviem.ked som volala sefovi povedal ze mi donesie vypoved.nie som ochotna mu podpisat vypoved s datumom s pred mesiaca.ako mam postupovat a naco mam narok.mam nevyplatene 3 mesiace, a jeho vypoved ktoru do dnesneho dna nemam je neplatna a pracovny pomer stale trva.poradte mi prosim niekto co mam robit.pokracovat v pracovnej zmluve nechcem , chcem ukoncit prac.pomer.hlavne nech mi vyplati co ma……
    dakujem

  26. Jana 26. 06. 2010, 15:01

    Dobrý deň, chcela by som sa informovať. Podala som vypoveď s tym, že mi zacne plynut vypovedna doba od 1. jula. Nasla som si lepsie zamestnanie a rada by som tam nastupila. Vyplyva z toho, ze nedodrzim vypovednu dobu resp. od 1. jula uz nenastupim do sucasneho zamestnania. Uvedmujem si co z toto vyplyva (nahrada jedneho mesacneho platu a skody) a planujem ju aj uhradit. Sucasny zamestnavatel, mi urcite bude posielat absencie, ale som si ista, ze sa s nim nedohodnem aby mi po dvoch absenciach okamzite skoncil pracovny pomer. Co v takomoto pripade? Bude mi sucasny zamestnavatel zasielat absencie ay dokedy? Az kym mi neskonci vypovedna doba, ma na to pravo? Podla toho co som ciatala mi prestane platit soc. poistenie ale zdravotne je povinny mi platit nadalej, nemylim sa? Bude mozne sa od 1.jula zamestnat u noveho zamestnavatela? Nepojde o subeh, dvoch HPP resp. je to mozne? Nevznikne tym problem na zdravotke alebo socialke? Dakujem velmi pekne za odpoved..

  27. bsa 01. 07. 2010, 14:24

    Darina, osobne by som výpoveď s mesiac starým dátumom nepodpisovala a určite by som naliehala na zamestnávateľa, aby dal všetko do poriadku v súlade so zákonom – napravil nezrovnalosti na úradoch, predložil výpoveď s aktuálnym dátumom a vyplatil všetky svoje záväzky voči vám. Ak tak neurobí, môžete sa obrátiť na súd (najskôr skúste ako “vyhrážku”, ale ak u zamestnávateľa neuspejete, môžete pristúpiť k činom) alebo sa skúste obrátiť na Inšpektorát práce.

  28. tonka 19. 07. 2010, 17:21

    prosim o radu, momentalne som na PN 6tyzdnov, chcem podat vypoved od 1noveho mesiaca, mozem ukoncit PN 31. a zaroven k 1. ukoncit pracovny pomer dohou? Teda dufam, ze majitel bude suhlasit, na mojom mieste je uz aj tak brigadnicka, praca je administrativneho charakteru velmi mzda je nizka, nasla som si nove zamestnanie v zahranici , tak len dufam, ze sa to takto da, lebo naozaj som mala zdravotne problemy, a potrebujem sa este doliecit kym vycestujem, dakujem za odpovedod

  29. bsa 28. 07. 2010, 20:29

    Tonka, áno, môžete ukončiť PN a vzápätí rozviazať pracovný pomer dohodou, pravdaže, ak bude s dohodou zamestnávateľ súhlasiť.

  30. equitka 09. 09. 2010, 11:17

    Dobry den, Prosim o radu. PZ uzatvorena na dobu urcitu, ale neohranicena datumovo, len slovne”……pocas zastupovania materskej a rodicovskej dovolenky”. V PZ ujednane medzi dalsimi pracovnymi podmienkami aj vypovedna lehota. Pracovnicka sa vracia z rodicovskej dovolenky skor ako po 3 rokoch. Mame voci zastupujucej pracovnicke nejake zavazky ako vypovedna lehota alebo odstupne? Ak ano, tak musi suhlasit s vypovednou lehotou? Dakujem za skoru odpoved.

  31. Marika 16. 09. 2010, 13:46

    Dobrý deň
    Mám dotaz, v septembri som dostala výmer na st.dôchodok
    vo výške 330 €, zatiaľ som v PP. Zamestnávateľ mi pripravil dohodu o ukončení PP k 30.9.2010 z dôvodu že som na st. dôchodku.. Samozrejme bez odstupného.
    Avšak k 1.1.2011 sa upravuje zákon
    že dôchodcovia pracovať nemôžu a z toho dôvodu by som ešte chcela do 31.12. ďalej pracovať.
    Čo robiť? Dohoda o ukončení PP bude platná aj keď ju nepodpíšem?? a doručí mi ju poštou domov.??
    Či ďalej chodíť do práce do 31.12. ??

  32. zuzana 19. 09. 2010, 17:49

    dobrý deň, chcem sa opýtať, ako riešiť situáciu, keď zamestnanec odíde do cudziny bez toho, aby dal akýmkoľvek spôsobom vedieť svojmu zamestnávateľovi a je zamestnaný na dobu neurčitú? tzn. čo má zamestnávateľ urobiť, môže mu dať okamžitú výpoveď?

  33. bsa 22. 09. 2010, 20:30

    equitka, ja si osobne myslím, že záväzky ako výpovedná lehota a odstupné voči odchádzajúcej pracovníčke nemáte, pretože v pracovnej zmluve na dobu určitú je jasne určené, dokedy je uzatvorená – na čas zastupovania počas materskej a rodičovskej dovolenky. Zamestnankyňa sa vracia z rodičovskej dovolenky, tým pádom pracovná zmluva na určitý čas končí a to bez nároku na výpovednú lehotu či odstupné.

  34. bsa 22. 09. 2010, 22:37

    zuzana, podľa mňa zamestnávateľ môže s takýmto zamestnancom okamžite skončiť pracovný pomer z dôvodu závažného porušenia pracovnej disciplíny.

  35. kozacka 02. 11. 2010, 17:10

    Dobrý den,
    chcem sa spýtať, ako ma môže zamestnávatel postihnúť, ked nedodržím výpovednú lehotu. Mám možnosť zamestnať sa v inej firme, ale 2 mesiace asi čakať nebudú. robím v administratíve, viem že za zamestnancov neplatí odvody už asi 4 mesiace. Mohlo by mi toto pomôcť? Zamestnávatel mi oznámil, že jeho pes bude mať mladé (v kancelárii) a ja som neni ochotná tam trpieť s prepáčením sračky každý den, a upratovať po psoch. Toto v náplni mojej práce nemám. Mohol by byť aj toto dôvod odchodu?

  36. Vla 14. 01. 2011, 10:36

    Dobry den , chcem poprosit o nazor je dohoda o skonceni prac.pomeru platna? ak :
    - je v nej ze prac. pomer konci dna ……. a datum nie je dopisany?
    - ide o dohodu podla§ 60 z dovodov org. zmien §63ods.1pism.b
    - a ponukou na vyplatenie odst. vo vyske 2- nasobku priem. mzdy.
    Ja som podpisal prevzatie a do 7 dni odpisal ze s dohodu nesuhlasim, iba ak doplnia datum a vyplatia 6 mes.odstupne .
    dakujem

  37. popoluska 22. 02. 2011, 18:19

    Posim oradu. Po desatich rokoch somvyhrala sud o neplatne skoncenie prac. pomeru.Nastupila som do prace a poslali ma domov-prekazky vpraci na strane zamstnavatela,ze mam cakat. V tom istom dni spravili org. zmeny,zrusili moju funkciu a co bolo volne,ponukli inemu zamestnancovi. o tri mesiace mi dali znova vypoved z nadbytocnosti a ponukli i niesto vodica nakl. vozidla,co vedeli ze neprijmem. Som 57 rocna zena.Cize to urobili tak aby ma nemseli vziat. Nemal zamestnavtel zo zakona podla platneho rozsudku riesit najskor mna?Tvrdia, zev case dorucenia vypvede ine miesto nemali.

  38. david8421 04. 03. 2011, 18:40

    dostala som vzipoved dohodov mam narok na odstupne hoci som uy ymluvu podpisala dostali sme §60 da sa stzm este nie co robit.

  39. Laco 05. 03. 2011, 07:50

    Dobry den , chcem poprosit o radu :

    Predposledny pracovny den v mesiaci ma zavolal riaditel a oznamil mi , ze sa rozhodol ukoncit so mnou spolupracu. Povedal , ze mi da 2 vyplaty a ze dalsi mesiac uz nebudem chodit do prace , predlozil mi na podpis dohodu v tomto zmysle.Povedal som mu , ze nesuhlasim a dohodu nepodpisem. On za mnou s touto dohodou prisiel este 2 krat, ale ja som odmietol. Nakoniec si ma este ten isty den zavolal a odovzdal mi vypoved , v ktorej bolo uvedene , ze ma prepustaju z dovodu nadbytocnosti. Takze od nasledujuceho mesiaca mi zacala plynut dvojmesacna vypovedna lehota , po ktorej som zostal bez zamestnania. Dali mi odstupne vo vyske 2 platov. Som presvedceny , ze som nebol nadbytocny , co sa aj potvrdilo , pretoze okamzite ako som odisiel , prijal noveho pracovnika , ktoreho zhodou okolnosti poznam a viem , ze ma rovnaku ( o nieco nizsiu ) kvalifikaciu ako ja a posadil ho na moje miesto do mojej kancelarie.
    Ako sa branit ?

  40. Marek 05. 03. 2011, 17:27

    Laco:
    pre Vás platí, že ste mali uzavrieť dohodu o skončení PP z organizačných dôvodov, že ste sa stali nadbytočným s tým, že Vám plynie 2-mesačná výpovedná lehota = 2 platy + patrí Vám 2- mesačné odstupné = 2 platy. To je celkom 4 mesačné mzdy. V prípade, že Vás zamestnávateľ ihneď odmieta, čiže Vás už ani počas výpovednej lehoty u seba nechce, máte nárok podľa textu vyššie. Mzda za výpovednú dobu je započítaná do celkovej mzdy a odstupné Vám podľa dohody môže vyplatiť do nejakého termínu v hotovosti. Na odstupné sa nevzťahujú zrážky ako zo mzdy, len daňová povinnosť. Zamestnávateľ nemôže na Vaše miesto prijať iného človeka v lehote 3 mesiace, ak ste skončili z organizačných dôvodov alebo nadbytočnosti.
    Dohodu musí byť podpísaná najneskôr 1 deň pred dňom uvedeným ako deň skončenia pomeru.

    Z mojich skúseností…

  41. Ivana 10. 03. 2011, 10:24

    Dobry den,
    potrebovala by som poradit v takejto veci: so zamestnancom bol skonceny poracovny pomer okamzite k 6.10.2010. Zamestnanec podal zalobu za neplatne skoncenie pracovneho pomeru 16.11.2010. Teraz spolocnost sud prehrala a sud rozhodol, ze sa jednalo o neplatne skoncenie pracovneho pomeru. Konatel spolocnosti iniciativne este pred tym ako rozsudok nadobudol pravoplatnost podpisal so zamestnancom dohodu o skoncei pracovneho pomeru k 31.3.2011 s tym, ze mu bude vyplatena odmena 4 mesacne priemerne platy plus mu mame doplatit z titulu nahrady mzdy za obdopbie do konca marca 2011 1200 € btto mesacne (podla slov pravnika spolocnosti tieto nahrady odo dna podania zaloby, teda od 16.11.2010). Nestretla som sa este s takymto niecom a neviem si dat rady :-( . V ZP mi povedali, ze iba stornujem jeho odhlasenie a ze prijem bude za marec, kedy za neho odvedieme jednorazovo odvody. V socialnej positovni sa mi k tomu zatial nevujadrili. Viete mi prosim niekto poradit, ako mam postupovat? Mam za to, ze doplatenie mzdy je v kategorii nepravidelneho prijmu, ale mimoriadna odmena nie… ako vystavit mzdu? Ako postupovat, co sa tyka socialnych odvodov? Je OK, ze pre ZP to bude jednorazovy odvod? Zamestnanec mi vyvolava, ze za neho mame doplatit odvody zdravotne aj socialne za cele obdobie od 6.10.10 do skoncenia pracovneho pomeru… Prosim o radu :-)

  42. maja 12. 03. 2011, 23:15

    bratranec podal okamžitú výpoveď §69 neplatenie mzdy,kde mu ju zamestnávateľ odmietol a pár dni na to,mu zamestnávateľ dal výpoveď §68…môže niečo také urobiť????

  43. Helena 14. 03. 2011, 12:38

    Prajem pekný deň!
    Môj manžel v zamestnaní spôsobil škodu. Zamestnávateľ ho poslal na riadne čerpanie dovolenky od 13.12.2010 – 10.01.2011, kým sa to nevyrieši. Manžel sa psychicky z toho zrútil a 14.12.2010 navštívil psychiatričku. Užíval lieky na stredne ťažkú depresiu. Za týždeň sa mu stav zhoršil a preto ho lekárka od 21.12.2010 vypísala na maródku. Po doručení maródky ho zamestnávateľ donútil podpísať dohodu o skončení pracovného pomeru v zmysle paragrafu 60 s dátumom 20.12.2010 (deň pred tým). Dohodu podpísal pod nátlakom a hrozbou výpovede z dôvodu porušenia pracovnej disciplíny a s tým, že zariadi , aby si už nikde nenašiel prácu. Šéf potom telefonicky žiadal lekárku, aby prepísala potvrdenie o dočasnej pracovnej neschopnosti, pretože už vo firme nie je zamestnaný. Lekárka s tým nesúhlasila s odôvodnením, že 21.12.2010, keď ju navštívil, bol zamestnaný vo firme. Zamestnávateľ toto potvrdenie o PN neprijal a maródny lístok zaniesol na sociálnu poisťovňu , pretože úrad práce ho nezaevidoval, lebo bol v 42 dňovej ochrannej lehote. Je stále na maródke, lieči sa v odbornom liečebnom ústave psychiatrickom mimo kraja.
    Chcela by som vediet, ako by sme sa mali brániť,či by sme obstáli pred súdom. Podotýkam, že pracovný pomer bol skončený pod nátlakom ešte 20.12.2010 , od 21.12. 2010 je na maródke a od 25.1.2010 na liečení.
    Je platné skončenie pracovného pomeru?
    Doba 2 mesiace už pominula.
    Ďakujem

    Helena

  44. mkristike 04. 04. 2011, 17:46

    Chcela by som si vypytať radu:
    Som na rodičovskej dovolenke od roku 2008. RD mi končí tento rok v máji 2011. Zavolala som do účtovnej firmy ktorá robí môjmu zamestnávatelovi účtovníctvo ohladom informácií, nakolko som opäť tehotná. A tam mi oznámili že mi zamestnávateľ dal výpoveď v decembri 2009 počas mojej rodičovskej dovolenky. Ja som o tejto výpovedi nevedela. Nedostala som žiadnu výpoveď poštou, nepodpísala som žiadne papiere.
    Prosím poraďte mi ako mám postupovať v takomto prípade.
    Výpoveď som dostala z dôvodu predaja firmy. Ale majiteľka má ešte jednu firmu, kam by ma vedela prijať v takom prípade, a dať výpoveď po skončení RD. Ale podľa mojich informácií takto neurobila.

    Ďakujem vopred za odpovede
    Kristína

  45. hottibi 30. 05. 2011, 14:43

    Je výpoveď od zamestnávateľa z dôvodu §63 ods. 1 písm. b a ustanovením §63 ods. 2 písm. a ZP neplatná, ak som dostal dvojmesačnú výpovednú lehotu vo výpovedi a u tohoto zamestnávateľa som odpracoval 14 rokov? Je možné len doručením opravnej výpovede toto napraviť, alebo zamestnávateľ musí nanovo dať celú výpoveď aj zo správnou výpovednou lehotou. Zdôrazňujem, že opravná výpoveď mi do konca výpovednej lehoty nebola doručená.

  46. strycco 01. 06. 2011, 20:36

    Prajem veľmi pekný deň, chcel by som poprosiť o radu.
    So zamestnávateľom sme zrušili pracovnú zmluvu dohodou, aby mi nemusel vyplatiť odstupné a preplatiť dovolenku. Priznám, mal som pár neskorších príchodov do práce, ale vždy každý jeden mesiac som mal minimálne 15hodín nadčasu, tie mi málokedy preplatil. Ale, teraz od mňa žiada, aby som zaškolil môjho nástupcu. Musím to urobiť? Je na to nejaký zákon? Alebo niečo, z čoho by mi vyplývala táto povinnosť? Jedná sa totiž o programovanie CNC lasera, na ktoré som si robil školenie na vlastné náklady a mám 15 rokov praxe v programovaní. Za radu vopred Ďakujem.

  47. bsa 02. 06. 2011, 12:25

    hotlibi – podľa mňa je výpoveď platná, ide skôr o “preklep”, ktorý treba opraviť, ale keď už bola výpoveď daná a prijatá, toto nevidím ako dôvod jej neplatnosti.

  48. bsa 02. 06. 2011, 12:48

    strycco – nie som si vedomá, že by zákon niečo také prikazoval. Ak nie ste už zamestnancom, tak určite nikoho zaučovať nemusíte. Ak zamestnancom ešte stále ste, tak ak vám to nadriadený nariadi, ste povinný nadriadeného poslúchnuť. Avšak v reále je na vás, nakoľko aktívne sa k zaúčaniu kolegu postavíte.

  49. ičo 05. 06. 2011, 16:42

    Súd uznal neplatné skončenie štát. zam. vzťahu a štát. organizácia ma späť zamestnala avšak mi nevyplatila ušlý funkčný plat pri opätovnom zamestnaní, ale bez úrokov z omeškania, ktoré som si uplatňoval. Chcem vedieť čo mam žiadať na súde, nakoľko proti plaťaku podali odpor a je hl. pojednávanie. Od zaplatenia ubehli už ďalšie 2 roky, nakoľko sa vymenili sudcovia. Ďakujem IČO

  50. pepe 15. 07. 2011, 12:14

    Pri neplatnom okamžitom skončení pracovného pomeru je zamestnávateľ naďalej si plniť svoje povinnosti voči zamestnancovi, teda platiť mu najmä náhradu mzdy do rozhodnutia súdu vo veci samej.
    Nie je ale možné dosiahnuť na tieto peniaze, ak si túto povinnosť neplní, preto že jediná možnosť na dosiahnutie tohto cieľa je trestnoprávne konanie a polícia a prokuratúra to odmieta riešiť.
    Vie mi niekto poradiť, ako v tomto štáte ďalej pokračovať ?????
    Ďakujem

  51. pepe 16. 07. 2011, 09:34

    Pri neplatnom okamžitom skončení pracovného pomeru je zamestnávateľ naďalej povinný plniť si svoje povinnosti voči zamestnancovi, teda platiť mu najmä náhradu mzdy do rozhodnutia vo veci samej, preto že jeho pracovný pomer neskončil a trvá.
    Ak si túto povinnosť ale neplní, jediná možnosť na dosiahnutie tohto cieľa je trestné oznámenie na konateľa, pričom polícia a prokuratúra odmieta uvedenú vec riešiť napriek tomu, že takýto zamestnanec nemôže poberať žiadne dávky z úradu práce, preto že jeho pracovný pomer stále trvá.
    Vie mi niekto poradiť, ako v tomto našom “právnom a demokratickom” štáte sa dá žiť bez peňazí, preto že polícia a prokuratúra sa asi domnieva, že sa dá žiť aj z luftu.

  52. prosba 23. 08. 2011, 20:33

    dobrý deň prosím vás o inf. pracujem v štátnej službe respektíve zastupujem počas materskej dovolenky na dobu určitú chcem sa opítať či mi patrí aj zo zákona príplatok za zastupovanie počas materskej dovolenky

  53. Vicky 09. 09. 2011, 18:52

    Dobrý deň. potrebujem poradiť. Dostala som výpoveď k 30. 6. 2011 no 28. 6. 2011 som ochorela a ostala PN až do 9. 9. 2011. Do 30. 6. 2011 mi bola vyplatená dovolenka v júnovej výplate. Potrebujem vedieť, či cez PN mám nárok na dovolenku za obdobie 30.6- 9.9. 2011 alebo nie. Ako zdravotník mám nárok na 3O dní dovolenky cez rok. Mám 50 rokov. Za každú radu srdečná vďaka.

  54. Alica 11. 10. 2011, 11:14

    Dobrý deň. Chcela by som sa opýtať. Momentálne som na rodičovskej dovolenke a chcela by som nastúpiť do zamestnania na HPP. Ale vlastne už jeden HPP mám, len som na rodičovskej . Môžem nastúpiť do druhého zamestnania na HPP? ďakujem.

  55. Bubo 17. 10. 2011, 13:11

    Dobry den.
    Mam podobny problem ako tu uz bolo pominane, no aj tak Vas prosim o radu.
    Planujem ukoncit PP dohodou, pretoze som dostal ponuku nastupit do inej prace. Nie su tam ale ochotni cakat za mnou mesiac (kedze som nastupil tento rok, VD je len mesiac, ak mam spravne info).
    Co v pripade, ze sa so zamestnavatelom nedohodnem a nebude ma chciet pustit? Ja zacnem od noveho mesiaca pracovat inde, co bude nasledovat z jeho strany? Nepreplati mi dovolenku, nevyplati mi poslednu mzdu, pripadne ma da na sud? aj ked mu myslim ziadnu ujmu nesposobim.
    Dakujem za pomoc.

  56. Števa 05. 01. 2012, 22:01

    Dobrý deň,

    k 30. novembru mi chcel dať zamestnávateľ výpoveď z organizačných dôvodov, ja som tú výpoveď nechcela podpísať, lebo mi dlžili mzdu za 2 mesiace a ešte som mala dovolenku do konca decembra. V novom roku som čakala, že zamestnávateľ opäť bude chcieť podpísať výpoveď, ale keďže stále čakám na tie 2 výplaty tak sa mi ani neozvali. Z tohto dôvodu som išla na PN. Dnes som si zo schránky vybrala upozornenie, že na pošte mám doporučený list s dátumom 30.12.2011 od zamestnávateľa- asi výpoveď. Chcem sa opýtať, môže takto zamestnávateľ postupovať, mám ten doporučený list z pošty vybrať? Akú mám záruku, že dostanem svoju výplatu a odstupné? Môžte mi poradiť ako ďalej postupovať.
    Ďakujem za pomoc.

  57. Igor 09. 01. 2012, 20:43

    Dobry vecer potrebujem radu dostal som dohodu o skonceni prac. pomeru podpisal som ju samozrejme aj zamestnavatel dostal som stravne listky ktore mi nestrhli s poslednej vyplaty som povinny firme uhradit tuto sumu ? prac. pomer s nimi nemam uz 2 mesiace maju narok vymahat to odo mna ?
    Za odpoved dakujem.

Pridajte komentár:

Miro Veselý

Miro Veselý
Viac info: miro-vesely.sk

Kontakt:
mv@mix.sk
facebook.com/miro.vesely

...a knihy Mira Veselého inšpirované skúsenosťou...

Knihy môžete zadarmo čítať na webe, alebo si ich zakúpiť v papierovej verzii.

Web www.praca-ako.sk bol založený 1. mája 2008. Copyright 2008 - 2012 Miro Veselý a autori článkov. Všetky práva vyhradené.

Vytlačené z webu www.praca-ako.sk